FANDOM

Nelàm är en fantasi värld och berättelse. Första berättelsen gjordes i Sverige, Skellefteå 2003, men har även blivit fortsatt utvecklad. Det mesta av världen är baserad på delarna av Nelàm Rekïr som är den första och också huvudberättelse om Nelàm.

Nelàm Rekïr är baserad på ett krig som pågick under året 4310 (år 130 enligt orc räkning). Kriget, som leddes av krigshärskaren Lêtam, är grundat som hämnd på sin döda fader Vaf, som ledde orc attackerna 4301 (121) mot ett orc herravälde. Lêtam hade fler arméer än vad hans fader hade, faktist, nästan hela orc kontinenten. Blodsläkten Îra som Vaf och Lêtam tillhörde var kungligt arv. Deras släktingar förr i tiden har lett många krig mot människor och alver. Denna gång, var dom inställda på seger. Jakîm är landet där Lêtam regerar, dom enda länderna där man kan vada sig över kontinenterna.

Boken som var gjord är bara 56 sidor lång och en annan bok kommer förmodligen göras inom sin tid. Här kan du hitta saker som är speciella i Nelàm världen. Först av allt, magi är ett allmänt ord. Varje stad har sin egen magiker, trollkarl, häxa och mycket mer. Nya magier är uppfunna varje dag, som betyder att antalet magier är nästan obegränsat. Många magier vill bli skrivna i Magic Dictionary förhoppningsvis.

Den människo och alviska religionen är rätt annorlunda också. De tror i en mytologi typ av gudar och är säkra på att dom skappat världen Nelàm. Ifall man studerar eller tittar noga på World Map, kan man se att öarna liknar olika objekt. Ett exempel är Filavo som är meteor ön. Kolla vad du kan hitta! Orc religionen är grundad på en drake tro. De (majoriteten) tror att de urgamla drakarna som lever på Dragons Cliff är skaparna av Nelàm och varje levande djur och sak. Läs mer på Religion and Dragons.

Mycket är skrivet i boken om den forntida tiden och såklart om de nya krigen. Många som var ledda av Îra familjen. Mer kan man läsa på Ancient and Modern Wars.

Det finns lite speciell grammatik inom berättelsen, ännu inget stort. Den största saken skulle förmodligen vara alla ^ ord. Alla ord som har ett ^ i sig utalas med ett K efteråt. Exempelvis: Jakîm = Jakikm, Lêtam = Lektam, Îra = Ikra. Titta efter mer speciell grammatik i Languages

Ifall du skulle vilja lägga till en kommentar om berättelsen eller bara prata om vad som helst, skicka ett email till koffe91@hotmail.com